Der er arbejdspladser i turisme – det er vi vist alle klar over. Men der er også turisme i arbejdspladser. Og måske var det noget, vi der bor og arbejder i Guldkantsdanmark burde gøre meget mere ved?
For selv om mit guldkantsområde Sønderjylland absolut har fine turistkvaliteter, så ligger der måske et uudnyttet turistmæssigt forretningsområde lige for fødderne af os, der kan give mere vækst til landsdelen. Og for den sags skyld til alle andre landsdele: Virksomhedsturisme.
Kunne man udvide oplevelsespaletten og tiltrække flere turister, hvis man arbejdede proaktivt på at gøre flere af landsdelens mange spændende arbejdspladser til turistoplevelser?
Lad mig relatere til et par oplevelser, jeg selv har haft i mine 13 år i Sønderjylland. Nogle af de oplevelser, der har gjort størst indtryk på en mekanik- og historienørd som mig, er nemlig virksomhedsbesøg.
På det nu nedlagte Enstedværk i Aabenraa var det en imponerende oplevelse at se de store kulmøller, der knuste kullene og blæste kulstøvet op til forbrænding i den enorme kedel. Og når man samtidig så de kæmpe kulbjerge på kajen og fik fortalt historien om kullenes lange rejse fra Sydamerika og Australien, ja så var oplevelsen total. Hvorfor var det ikke en turistoplevelse?
Jeg kunne fortælle om lignende, fascinerende oplevelser fra virksomhedsbesøg på Aabenraa Havn, vindmølledel-producenten Valmont SM, Abenas produktionshaller i Aabenraa og Nagel Groups enorme køle-fryselager i Padborg.
Jeg kan ikke være den eneste, der fascineres af virksomhedshistorier og som, når jeg ankommer til et nyt sted, straks begynder at spotte de store arbejdspladser og tænke over, hvad mon har skabt velstanden og formet byudviklingen i denne by?
Jeg tror, der er rigtig mange, der har det på samme måde. Så hvorfor udnytter vi ikke turistpotentialet i alle vores spændende virksomheder lidt bedre?
Jo, jeg ved godt, at der er bekymringer om sikkerhed, konkurrencehensyn, industrispionage og tid. Men virksomheden, der lukker turister ind i sin spændende verden, får jo også noget ud af det:
Turister er ikke bare turister. Når turisten kommer hjem fra ferie, har han eller hun fået øjnene op for denne spændende virksomhed og karrieremulighederne i branchen. Måske er turisten faktisk den næste velkvalificerede jobansøger, som virksomheden står og tørster efter? Og det er vel ikke uvæsentligt, nu der begynder at blive mangel på højt kvalificeret arbejdskraft?
Måske kunne vi skæve lidt til vores naboland Tyskland, hvor turisterne valfarter til VW’s Auto Stadt i Wolfsburg, Airbus-fabrikken i Hamborg og krydstogtskibsværftet i Papenburg.
Desværre er det ikke lykkedes mig at finde et eneste turistarrangement i min naboby Flensborg, der ellers brander sig som ”Die schönste Förde der Welt”, hvor man får en rundtur på skibsværftet. Det kunne jeg ellers godt tænke mig.
Der er dog sønderjyske virksomheder, der har fået øjnene op for potentialet i virksomhedsturisme:
Der er selvfølgelig Danfoss’ Universe – fremragende for børn og unge. Jeg selv ville nu egentlig hellere have en rundvisning på selve fabrikken.
Så er der Eccos nye skomuseum Æ Laut på Toosbuys Torv i Bredebro. Her kan man følge det fantastiske, globale skoeventyr, der begyndte i den lille sønderjyske by i 1963. Men man skal bestille rundvisning på forhånd og der bliver ikke annonceret vidt og bredt for denne perle.
Og endelig er der det ultimative virksomheds(turist)besøg i Sønderjylland: Fighter Wing Skrydstrup, hvor man kan komme helt tæt på F16 jagerne og få duften af jetfuel og drønet af efterbrændere helt ind under huden.
Tre fine oplevelser. Men tre enlige svaler. Og hvorfor nøjes med enlige svaler, hvis vi nu kunne få sort sol?
Bjørn Voldbjerg Sørensen, Attrakt Kommunikation
Del gerne indlægget - vælg platform!
KommunikationsCamperen rykker ud i hele landet
KommunikationsCamperen rykker ud i hele landet 2. januar 2024 starter KommunikationsCamperen op igen! Fra denne dato er jeg klar til med kort varsel at rykke ud til kommuner, regioner, styrelser mm. i
Havde verden været en anden
Havde verden været en anden Af: Bjørn Voldbjerg Sørensen I dag er det 80 år siden, en enkeltstående begivenhed under Anden Verdenskrig faldt ud på præcis en sådan måde, at den kan
Verdensmålswashing – en pin med spin
Verdensmålswashing - en pin med spin En ny PR-bølge skyller ind over danske virksomheder, offentlige instanser og politikere. Du kan se den i reversen på mangt et jakkesæt – både på ministre i
Fra trælastchef til LinkedIn-ekspert på ét år
Historien om LinkedIn-fænomenet Giovanni Nieses karriereskift er et skoleeksempel på vellykket personlig branding. Men det er også en fortælling om angst, mod og autenticitet. Om at ”pay it forward” – og om at
Kom i medierne og få nye kunder i din forretning
Presseomtale af din virksomhed er en hurtig og effektiv genvej til at få nye kunder. Især hvis din historie bliver bragt i de medier, som dine potentielle kunder følger med i. Måske tænker
Jeg gæsteblogger på danskekommuner.dk
Jeg har fået æren af at være gæsteblogger på Nyhedsmagasinet Danske Kommuners hjemmeside. Her har jeg fået et hjørne, der hedder Guldkanten kalder, kræver og kappes. Her blogger jeg om våbnene i kommunernes